infoclio.ch organisiert seine Jahrestagung 2025 in Zusammenarbeit mit OpenEdition Lab zum Thema Open Science und Geschichtswissenschaften. Die Veranstaltung finde am 21. November 2025 in Bern statt.
Im Vorfeld dieser Tagung wird eine Reihe von Blogbeiträgen zu aktuellen Themen von Open Science in der Schweiz und darüber hinaus publiziert. Ziel der Blogreihe ist es, neue Projekte vorzustellen, auf online verfügbare Ressourcen hinzuweisen und Raum für Reflexionen und Diskussionen zu eröffnen.
infoclio.ch organisiert dieses Jahr in Zusammenarbeit mit OpenEdition Lab seine jährliche Tagung zum Thema Open Science in den Geschichtswissenschaften. Sie findet am 21. November 2025 in Bern statt.
Zur Vorbereitung dieser Tagung bieten die Organisatoren eine Reihe von Blogbeiträgen zu aktuellen Themen der Open Science in der Schweiz und darüber hinaus an. Ziel der Reihe ist es, verschiedene aktuelle Projekte vorzustellen, auf online verfügbare Ressourcen hinzuweisen und einen Raum für Reflexionen zu diesem Thema zu bieten.
In this blog post, Thomas Leibundgut, co-coordinator for Open Science at swissuniversities, presents the goals and achievements of the Swiss national Open Science program. Drawing on the two strategic pillars – Open Access and Open Research Data – the author highlights the progress made between 2021 and 2024, as well as the new directions of the Open Science II program (2025–2028). The discussion also features key projects from the field of humanities and social sciences.
Cristina Grisot, coordinator of the DARIAH-CH network, reflects on the study day dedicated to the FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) and CARE (Collective Benefit, Authority to Control, Responsibility, Ethics) principles in the Humanities and Social Sciences. In her text, she sheds light on the concrete challenges faced by researchers in implementing these principles and offers a reflection on the ethical, technical, and political issues surrounding responsible data management in the HSS.
Julien Raemy is a Data Scientist at the Swiss Federal Archives and a lecturer at HEG Geneva. In this blog post, he outlines the main components of his course on Open Data and highlights the advantages of open platforms and formats in the field of education, which make educational content accessible to a wider audience.